E-mail marketing voor horeca
Met een goede mix tussen spontane actiemails en marketing automation blijft jouw zaak top of mind bij jouw cliënt.
Met een goede mix tussen spontane actiemails en marketing automation blijft jouw zaak top of mind bij jouw cliënt.
E-mailmarketing is het proces waarin e-mailadressen van potentiële klanten (leads) worden verzameld, om vervolgens doelgericht e-mails uit te sturen naar deze mensen. Het doel is om deze leads om te toveren tot trouwe klanten voor jouw horecazaak.
Naast het uitsturen van spontane e-mails kan je ook gebruik maken van 'marketing automation'. Het uitsturen van e-mails kan deels automatisch plaatsvinden wanneer er een bepaalde trigger wordt geactiveerd. Denk hierbij aan de verjaardag van de ontvanger, een dankberichtje na een restaurantbezoek met uitnodiging tot een recensie, of na een lange periode dat een bezoeker niet is langsgekomen in jouw horecazaak.
E-mail marketing is de dag van vandaag een waanzinnig effectieve marketing-methode met een hoog succesratio. Sterker nog, een e-mail marketingcampagne is gemiddeld 1,5 keer effectiever dan een gemiddelde online advertentiecampagne. We raden dan ook steeds aan om e-mail marketing een integraal onderdeel te maken van de digitale marketingstrategie.
Het opbouwen van een e-maillijst is vaak de eerste stap om een e-mailcampagne te beginnen. Horeca-ondernemers kunnen e-mailadressen vergaren op diverse manieren: website, restaurantbezoek, events,... We raden in ieder geval altijd aan om een inschrijvingsmodule te voorzien op de website. Wanneer je iets in de plaats geeft kan je het aantrekkelijker maken voor meer bezoekers om in te schrijven.
Je hebt misschien 5000 verzamelde e-mailcontacten, maar deze kunnen even divers zijn als jouw menukaart. Wanneer je een nieuwe T-Bone steak op de kaart zet, heeft een trouwe veggie-bezoeker daar bijvoorbeeld weinig aan. Hoe meer je weet over jouw abonnees, hoe beter. In de meest bekende e-mailsoftware zoals Mailchimp, Hubspot of Klaviyo kan je namelijk segmenten maken zoals 'wijnliefhebbers', 'veggie', 'trouwe klanten' enzovoort. Vervolgens kan je doelgerichter en persoonlijker e-mails uitsturen naar deze verschillende groepen en jouw success rates verhogen.
Bij Volzet weten we van aanpakken als het op e-mailmarketing aankomt. Onze marketeers zijn vaardig in het vergaren van e-mailadressen, terwijl onze copywriter vervolgens prachtige boodschappen neerpent die jouw klantenbestand zo warm maakt als versgemaakte koffie. Het leuke aan e-mail software is dat alle resultaten en klik-percentages netjes per mail worden bijgehouden. Elke e-mailcampagne heeft een persoonlijke approach nodig, waarin we steeds goed kijken naar wat er werkt en niet werkt. Met de juiste afstemming optimaliseren we de campagnes van onze klanten en zorgen we voor nieuwe inkomstenstromen.
We tekenen een strategie uit hoe we jouw e-maillijst aandikken.
We delen jouw leads op in aparte interessegroepen.
Wat werkt er, en wat werkt er niet? Wij finetunen jouw campagnes.
Nou, niet letterlijk. We weten als geen ander dat de drempel om contact op te nemen altijd hoog ligt. Word je niet meegesleurd in een sales-gesprek waar je totaal niet op zit te wachten? Heb ik dit wel echt nodig? Heb ik hier het budget wel voor? Dit zijn allemaal pertinente vragen die belangrijk zijn. We zijn er echter om jou te helpen om jouw levenswerk te laten groeien. Neem daarom contact met ons op voor een stressvrij en vrijblijvend gesprek.