5 manieren om de SEO van jouw restaurant-website te verbeteren

Jeroen Meertens
29/6/2022

SEO betekent 'search engine optimization'. Je kan het ook simpelweg vertalen in het Nederlands naar 'zoekmachine-optimalisatie'. Door het uitvoeren van bepaalde handelingen die zoekmachines leuk vinden, ga je hoger in de zoekresultaten komen te staan. Wanneer mensen vervolgens zoekwoorden in een zoekbalk zullen typen, zal jouw website bovenaan de lijst verschijnen. Hier geven we enkele snelle tips hoe je hoger kan scoren in de zoekmachines.

 

1. Maak pagina's die relevante zoekwoorden goed beschrijven

Met informatieve pagina's kan je leuke informatie geven over jouw zaak, jouw menu en jouw producten. Deze informatie kan relevant zijn voor jouw bezoeker, zelfs vooraleer hij een voet in je zaak heeft gezet. Daarnaast kan je zoekwoorden in deze teksten steken die nuttig kunnen zijn voor de zoekmachines. Als je bijvoorbeeld een Italiaans restaurant hebt, probeer dan zeker zoekwoorden zoals Italiaans, pizza, pasta, spaghetti te gebruiken op jouw website. Des te meer je over jouw zaak prijsgeeft, des te beter kan Google erachter komen waar jouw website over gaat en vervolgens laten tonen aan mensen die op zoek zijn naar restaurants zoals de jouwe.

 

2. Wissel af met jouw titels (headings)

Google houdt niet van gekopieerde content. Zorg er dus voor dat jouw koppen per pagina steeds anders zijn. Probeer daarnaast ook een goede structuur op jouw pagina te behouden. De belangrijkste kop moet de markering H1 krijgen. Daarna volgen H2, H3, H4 enzovoort.

 

3. Zorg ervoor dat het zoekwoord terugkomt in de url van de pagina

Zorg ervoor dat elke URL toepasselijke zoekwoorden bevat die bij de pagina horen. Om een voorbeeld te geven, zou de URL van de pagina van jouw menukaart als volgt moeten uitzien: www.jouwrestaurant.be/menukaart.

 

4. Gebruik schema.org

Deze tip is redelijk technisch van aard, maar het implementeren ervan valt eigenlijk goed mee. Surf naar deze website om een 'schema markup' te maken. Dit is een stukje code dat aan de zoekmachines extra informatie geeft over jouw zaak. Het heeft een specifieke structuur die heel vlot en gemakkelijk te lezen is door het Google-algoritme. Nadat je de link opent, dien je eerst alle gevraagde gegevens in te vullen. Nadien kan je de code kopiëren en plakken in de code van jouw website. Als alles juist zit, zal je door Google beloond worden met een hogere positie.

5. Link gerust naar andere websites

Zoekmachines vinden het leuk als je af en toe doorlinkt naar andere nuttige websites. Hiermee geef je aan de zoekmachine te kennen dat de gebruiker van jouw website voor extra informatie andere online bronnen kan raadplegen, wat een teken van vertrouwen en onderbouwing geeft. Wees dus niet bang om af en toe een linkje naar een andere website te voorzien.

Naar blog-overzicht

Pijltje

Contacteer ons. We bijten!

Nou, niet letterlijk. We weten als geen ander dat de drempel om contact op te nemen altijd hoog ligt. Word je niet meegesleurd in een sales-gesprek waar je totaal niet op zit te wachten? Heb ik dit wel echt nodig? Heb ik hier het budget wel voor?

Dit zijn allemaal pertinente vragen die belangrijk zijn. We zijn er echter om jou te helpen om jouw levenswerk te laten groeien. Neem contact met ons op voor een stressvrij en vrijblijvend gesprek!

Contacteren

Chat hier met ons!