Horeca uitdagingen 2022: hoe zorg jij vandaag voor meer omzet en reservaties?

Jeroen Meertens
27/10/2022

Het is belangrijk voor de horecaondernemer om flexibel mee te schakelen met actuele trends, uitdagingen en ontwikkelingen. De coronacrisis is nu gelukkig al een tijdje achter de rug, maar met de energiecrisis hebben we weer een nieuwe uitdaging op ons bord liggen. Gelukkig zijn er handige oplossingen binnen de horeca marketingmix die zelfs tijdens de meest uitdagende tijden een krachtig antwoord kunnen bieden voor jouw horecazaak. Binnen dit artikel tackelen we ze één voor één met enkele pasklare oplossingen. Laten we erin vliegen!

Grafiek die statistieken van de Vlaamse horeca in 2022 weergeeft
Bron: CBS

De statistieken van 2022 in een notendop

Een bloeiende sector tijdens het eerste kwartaal van 2022

Één ding is zeker: de horeca maakte gedurende het eerste kwartaal van 2022 een stevige opmars. Een onderzoek van CBS wees uit dat de omzet van de horeca in 2022 gedurende het eerste kwartaal maar liefst steeg met 92% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat was meer dan een verademing na de ellange corona-pandemie. Het ondernemersvertrouwen steeg tijdens deze periode dan ook aanzienlijk met maar liefst 75% (na een jaar doorgaans flink in de min te hebben gestaan).

Uitdagingen door de energiecrisis in 2022

De stijgende energieprijzen bieden echter opnieuw onzekerheden voor de horeca. Een onderzoek stelde vast dat bijna 60% van de horecaondernemers een prijsstijging heeft doorgevoerd of overweegt te doen. Dat heeft gevolgen voor de consument, want 30% van de horecaondernemers merkt dat vaste klanten minder langskomen dan in het begin van 2022. 

Een digitale marketingstrategie wordt belangrijker dan ooit

De prijsstijgingen enerzijds en de vermindering in bezoekjes van vaste klanten anderzijds vormen opnieuw stevige uitdagingen voor de horecaondernemer. Niettemin kan een gepaste horeca marketingmix een krachtig antwoord bieden op deze uitdagingen. Je kan enerzijds inzetten op het terughalen van vaste klanten, en anderzijds op het aantrekken van nieuwe klanten. Het neerzetten van een goede digitale marketingstrategie biedt mooie kansen om nieuwe, verse omzet te genereren. Laten we erin vliegen! 

Vrouw kijkend naar haar laptop op het terras van een restaurant

Challenge 1: Personeelstekort

Het probleem

Tijdens het eerste kwartaal van 2022 zagen veel horecazaken hun omzet en cliënteel fors stijgen. De toenmalige uitdaging betrof het vinden van genoeg personeel om alle shifts te bekleden. Dit is een uitdaging die echter nog steeds voortleeft, hetgeen blijkt uit een studie van Jobat. Het blijft dus noodzakelijk voor veel horecazaken om nieuw en bekwaam personeel te bereiken en aan te nemen.

De beste methode voor het  vinden van nieuwe werkkrachten is de laatste jaren sterk veranderd. De klassieke aanpak van een bordje aan de deur met ‘personeel gezocht’ is niet meer hedendaags te noemen, hetgeen wordt bevestigd door een studie door Zippia. Maar liefst 79% van sollicitanten zoekt tegenwoordig hun nieuwe job via sociale media. Maar liefst 66% van generatie Z (de jongste generatie die momenteel op zoek is naar een job) gaat zijn nieuwe werkgelegenheid uitsluitend zoeken op het Facebook-platform.

Oplossing: strategische online vacature-campagne

Gelukkig zijn er tegenwoordig veel manieren hoe je het internet kan uitspelen in jouw voordeel, en dat geldt zeker voor sollicitatie-campagnes. We schreven een volledig artikel uit over hoe je de ideale wervingscampagne voor horecapersoneel organiseert. Met deze tips vind je voor iedere open vacature een gepast teamlid in een handomdraai!

Challenge 2: Vaste klanten blijven vaker thuis

Het probleem

Zoals eerder meegedeeld stelde een onderzoek vast dat 30% van de horecaondernemers hun vast cliënteel minder ziet verschijnen ten gevolge van de stijgende energieprijzen. Vaste klanten zijn uiteraard een belangrijke bron van inkomsten voor een restaurant, bar of café. Menig horecaondernemer staat momenteel voor de uitdaging hoe hij of zij de geregelde bezoekers terug gaat winnen.

Oplossing 1: een remarketing-campagne

Remarketing is een perfect middel om jouw huidige cliënteel terug naar de zaak te halen. Met een remarketing-campagne ga je een advertentie op sociale media opnieuw laten zien aan gebruikers die reeds een bepaalde interactie hebben gehad met jouw zaak, bijvoorbeeld een restaurantbezoek. Je kan deze advertentie zelfs 1, 2, 3 of 4 keer laten zien. Bovendien kan je uitsluitend aan deze remarketing-campagne een actie of promotie koppelen voor extra resultaat.

Oplossing 2: linkbuilding en SEO

Wanneer het bestaande cliënteel besluit om thuis te blijven, kan jouw horecazaak extra zuurstof halen uit een duurzame toestroom aan nieuwe klanten. Er is geen betere manier om dat te verwezenlijken dan met SEO en linkbuilding voor de horeca. Door jouw website te laten groeien in autoriteit bouw je maand na maand jouw websiteverkeer op, zonder een euro aan advertentiebudget te spenderen. Dat is ook nog eens duurzaam verkeer, want eens jouw website met SEO van boven geraakt, is het moeilijk om die positie nog kwijt te spelen.

Oplossing 3: loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zoals Piggy zijn gemaakt om trouwe klanten nog trouwer te maken. Met loyaliteitsprogramma's schep je een emotionele band en geef je jouw klanten een drijfveer om vaker langs te komen. Hoe ziet zo’n loyaliteitsprogramma er uit? Stempelkaarten zijn passé! Momenteel werkt alles vlot en simpel via een app en een QR-code. Jij bepaalt zelf de spaarvoorwaarden en de beloningen. Bovendien slaat de app alle gegevens op van jouw klant en kan je met slechts één klik op de knop automatische marketing-emails verzenden.

Challenge 3: De stijging van de prijzen

Het probleem

De prijzen stijgen voor iedereen, zowel voor jouw klanten als voor jouw eigen zaak. Naast het ontbreken van vast cliënteel zal je reeds hebben opgemerkt dat er over het algemeen minder mensen geneigd zijn om een bezoekje te doen. Tegelijk stijgen de energieprijzen en tellen de kosten op, wat extra financiële kopzorgen creëert. Je bent lang niet de enige, want een onderzoek door Horeca Vlaanderen wees uit dat maar liefst 96% van de horecazaken momenteel niet genoeg overheidssteun krijgt om de stijgende kosten te dekken.

Oplossing 1: een targeted online advertentiecampagne op Google en sociale media

In dat geval doe je er goed aan om een goed georganiseerde online advertentiecampagne op te starten. Met online advertenties bereik je jouw vooraf ingestelde doelgroep, en haal je meer online reservaties binnen. Er kan uitgebreid worden getest met deze doelgroepen: niet alleen op locatie, maar ook op variabelen zoals leeftijd, hobby’s, interesses en meer.

We horen onze lezers al denken: “Wat?! Nog meer geld uitgeven in deze onzekere tijden?”. Dat is uiteraard een terechte vraag. Een online advertentiecampagne moet echter niet worden gezien als kostenpost, maar als investering voor jouw zaak om nieuwe klanten én inkomsten binnen te halen. Goede advertentiecampagnes verdienen zich niet enkel terug; ze creëren een return van 3, 4, 5 of zelfs 6 keer het geïnvesteerde advertentiebudget! Zelfs in deze tijden kan je met de juiste doelgroep-instellingen het perfecte cliënteel opsporen en binnentrekken.

Oplossing 2: installatie van reservatiesoftware

Als digitale horeca marketeers weten we het wel: time is money. Reservatiesoftware zoals Resengo en Formitable zijn tools om het reservatieproces een pak sneller en gemakkelijker te maken. Bovendien heb je met deze online reservatiesystemen de optie om aanbetalingen te organiseren. Dat kan het aantal no-shows verminderen.

Nog niet overtuigd van de kracht van online reservatiesystemen? De wetenschap wijst anders uit! Een studie door Webinarcare wees uit dat 44% van de restaurantbezoekers sneller geneigd is om een reservatie te plaatsen wanneer de optie om online te reserveren is voorzien. Sterker nog: een onderzoek door Toasttab wees uit dat 95% van restauranteigenaren die een online reservatiesysteem hebben geïnstalleerd hun business gelijkmatig zagen verbeteren.

Persoon die op zijn smartphone typt in een bar

Conclusie: kies voor de juiste dienst, op het juiste moment

Zelfs in woelige tijden liggen er mooie kansen te rapen voor jouw horecazaak. Het is belangrijk om de juiste middelen in te zetten, op het juiste moment, met de juiste kennis. Zoek je nog een betrokken en flexibele partner die met je meedenkt? Geef ons zeker een seintje!

Naar blog-overzicht

Pijltje

Contacteer ons. We bijten!

Nou, niet letterlijk. We weten als geen ander dat de drempel om contact op te nemen altijd hoog ligt. Word je niet meegesleurd in een sales-gesprek waar je totaal niet op zit te wachten? Heb ik dit wel echt nodig? Heb ik hier het budget wel voor?

Dit zijn allemaal pertinente vragen die belangrijk zijn. We zijn er echter om jou te helpen om jouw levenswerk te laten groeien. Neem contact met ons op voor een stressvrij en vrijblijvend gesprek!

Contacteren

Chat hier met ons!