“De vogel is vrijgelaten” - Elon Musk neemt Twitter over volgens Amerikaanse media
Silicon Valley-magnaat Elon Musk, bekend als het gezicht van onder andere Tesla en SpaceX, neemt nu officieel Twitter over. De superdeal hing al een tijdje in de lucht, maar wordt nu officieel bevestigd door Amerikaanse media. Voor een prijskaartje van maar liefst 44 miljard dollar kan hij zich nu eigenaar noemen van het populaire sociale mediaplatform met het iconische blauwe vogeltje. De Zuid-Afrikaan heeft grote plannen met het platform, en deed tevens ook uitspraken over Twitter in verband met online adverteerders, die het online marketinglandschap wel eens voorgoed kunnen veranderen.
“De vogel is vrijgelaten" – Elon Musk
Wie is Elon Musk?
De 50-jarige zakenman van Zuid-Afrikaanse origine verscheen ongeveer twintig jaar geleden in de tech-wereld door zijn entree in Silicon Valley. Hij groeide al snel in populariteit door zijn visionaire manier van denken en zijn veerkrachtig ondernemerschap. Hij genereerde 1,5 miljard dollar door de ontwikkeling en latere verkoop van software dat aan de basis lag van het populaire betaalsysteem Paypal. Vervolgens richtte hij zijn pijlen op de verankering van ruimtevaartbedrijf SpaceX, waarmee hij een alternatief voor NASA in het leven wilde roepen. Daarnaast trad hij toe tot de raad van bestuur van Tesla in 2008, dat met de tijd uitgroeide tot een toonaangevend bedrijf voor elektrische auto’s.
Elon Musk, Twitter en vrijheid van meningsuiting
Musk is geen onbesproken personage en houdt zelden een blad voor de mond op het Twitter-platform. In de aanloop naar de overname van Twitter bracht hij meermaals aan dat het sociale mediaplatform een baken is voor censuur en onderdrukking van vrije meningsuiting. De overname van Twitter dient volgens hem ten goede te komen voor de wereldwijde ‘freedom of speech’. De toenmalige CEO van Twitter gaf in een tweet de volgende reactie op de uitlatingen van Musk:
"Ik heb deze job aangenomen om Twitter ten goede te veranderen, de koers te corrigeren waar het moet en de service te versterken. Ik ben trots op onze mensen die ondanks het lawaai het werk met focus en urgentie blijven doen" - Parag Agrawal, voormalig CEO van Twitter
Twitter CEO ontslagen
Op woensdag tweette Elon Musk een video waarin hij met een gootsteen in de hand het Twitter-hoofdkwartier binnenwandelde. In zijn biografie staat nu ook de titel ‘Chief Twit’. ABC News berichtte op vrijdagochtend (Belgische tijd) dat Musk enkele belangrijke topmannen van Twitter kort na de overname heeft ontslagen. Het gaat om CEO Parag Agrawal, CFO Ned Segal en algemeen adviseur Sean Edgett. De machtswisseling lijkt nu definitief in gang gezet.
Musk's plannen met het Twitter-platform
Elon Musk heeft reeds enkele plannen prijsgegeven die hij graag wilt waarmaken na de overname. BBC News somde deze ideeën op:
- Spam-accounts op het platform opruimen
- Het platform verder ontwikkelen als een plek voor vrijheid van meningsuiting
- Het platform terug toegankelijk maken voor geschorste accounts (zoals het account van ex-Amerikaans president Donald Trump)
- In tegenstelling tot het vorige, het platform moduleren volgens nationale en internationale wetten zodat er niet zomaar alles gezegd kan worden zonder gevolgen
Twitter en de toekomst van online marketing
Elon Musk heeft nog grotere plannen met Twitter, en dat zou de wereld van online marketing wel eens definitief kunnen veranderen. Hij zei hierover het volgende:
“Twitter moet het meest gerespecteerde mediaplatform ter wereld zijn voor adverteerders”
Deze uitspraak biedt nieuwe perspectieven voor online marketeers, want volgens recente statistieken is Facebook momenteel nog steeds het meest gebruikte sociale medium voor marketing (93%). Instagram neemt de tweede plaats in (78%). Met de ambitieuze doelen van Musk in het achterhoofd zou daar in de toekomst wel eens verandering in kunnen komen.
Startup Bonsai concludeerde dat er momenteel zo’n 340 miljoen mensen kunnen worden bereikt met marketing via Twitter. Daarnaast toonde onderzoek door Twitter zelf aan dat advertenties op het platform 26% langer worden bekeken dan op eender welk ander platform, en dat 53% van Twitter-gebruikers meer geneigd zijn om in te gaan op interessante aanbiedingen. Dat zijn statistieken om over naar huis te schrijven.
“Ik denk dat [Twitter] een aanwinst is die gewoon een lange tijd wegkwijnde, maar een ongelooflijk potentieel heeft, hoewel ikzelf en de andere investeerders op dit moment duidelijk te veel betalen voor Twitter” - Elon Musk
Conclusie
De overname van Twitter door Elon Musk biedt nieuwe perspectieven richting de toekomst. Naast de waarborging van de vrijheid van meningsuiting wilt hij het populaire sociale medium ook op zakelijk vlak nieuw leven inblazen. Het laatstgenoemde zal mogelijks nieuwe deuren openen voor bedrijven en het huidige speelveld voor digitale marketing veranderen.
Als digitaal marketingbureau voor horeca volgen we de impact van deze machtswisseling verder op. Wil je op de hoogte blijven over het laatste nieuws in digitale marketing? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!