E-mailmarketing voor restaurants: 7 gouden tips

Julie Aerssens
4/8/2022

E-mails, is dat niet iets van de tijd vooraleer sociale media hip werd? Dat kunnen we resoluut beantwoorden met een dikke vette ‘Neen!’. E-mailmarketing is waanzinnig succesvol, en als jouw marketingcampagne dat nog niet bevat, is het hoog tijd om ermee aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn er wel enkele valkuilen en struikelblokken. Binnen dit artikel geven we je 7 snelle tips die jouw reserveringen de lucht in zullen schieten!

1. Wees creatief met verzamelen

E-mailadressen vergaren kan op diverse manieren. Voorzie zeker een vlotte inschrijvingsmodule op jouw website, maar durf ook zeker iets in de plaats te geven (gratis Mimosa, anyone?). Zo maak je het aantrekkelijker voor meer bezoekers om in te schrijven.

2. Automatiseer een reeks e-mails en laat het programma het werk voor je doen

Een zeer handige tool van e-mail software is de mogelijkheid tot automatisatie. Je hoeft slechts eenmalig een reeks e-mails op te stellen, vervolgens de tijdsintervallen tussen de e-mails aan te duiden en klaar! Wanneer je een nieuwe abonnee binnenkrijgt, zal de e-mail software de rest doen.

3. Segmenteren, iedereen moet het leren

Misschien wel het belangrijkste woord van e-mailmarketing: segmenteren. Je hebt misschien 5000 verzamelde e-mailcontacten, maar deze kunnen even divers zijn als jouw menukaart. Wanneer je een nieuwe T-Bone steak op de kaart zet, heeft een trouwe veggie-bezoeker daar weinig aan. Hoe meer je weet over jouw subscribers, hoe doelgerichter je boodschappen zal kunnen sturen.

Segmenteren kan op diverse manieren, bijvoorbeeld op:

  • De frequentie waarmee een bezoeker langskomt in jouw zaak (trouwe klant vs. sporadische klant);
  • Culinaire voorkeuren (vlees, vis of vegetarisch);
  • Liefhebber van wijn, bier of non-alcoholische dranken;
  • Soort klant (tafelen met partner vs gezin met kinderen).

Hoe kom je in godsnaam aan deze informatie? Dat moet je heus niet allemaal vragen bij het inschrijven, want dat moet zo snel mogelijk achter de rug zijn. Enkele voorbeelden:

  • Bezoekers die zich spontaan of vrijwillig inschrijven op jouw website zijn meestal onder te brengen in de groep ‘trouwe klanten’.
  • Geef in de aanloop van Valentijn een voucher weg voor 2 gratis glazen champagne in ruil voor een e-mailadres. Vervolgens segmenteer je deze e-mailadressen in de groep ‘koppels’.
  • Indien je wine tastings, bieravonden of andere events organiseert, kan je de e-mails bijhouden in de groep ‘events’ en/of ‘alcoholische dranken’.
  • Voorzie verschillende locaties op jouw website waar mensen zich kunnen inschrijven, elk met een andere tag. Op een pagina die toegewijd is aan vlees, kan je deze contacten weer verder segmenteren in de categorie ‘vlees’.

4. Durf het amicaal te maken bij jouw trouwe klanten

Het gevoel van waardering is aanstekelijk en activerend. Af en toe kan er eens een algemene nieuwsbrief worden uitgestuurd in generieke bewoordingen en met een mooie lay-out, maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn. Wanneer de ontvanger van de e-mail zich waant alsof de e-mail persoonlijk door de eigenaar is gestuurd. zal de boodschap stukken krachtiger en persoonlijker overkomen. 

Enkele voorbeelden hoe je dit kan doen: 

  • Begin de mail met een persoonlijke begroeting van de naam van de ontvanger, en herhaal dit proces doorheen de mail.
  • Laat die fancy opmaak maar over aan jouw generieke nieuwsbrieven. De opmaak van een persoonlijke mail hoeft totaal niet bijzonder te zijn. Je wilt net dat jouw mail zo persoonlijk en ‘echt’ mogelijk uitziet.
  • Durf op de emotie in te spelen en spoor gerust de ontvanger aan om gelijk terug te mailen of bellen.

5. Durf in te zetten op urgentie, en laat dat meteen aan bod komen in het onderwerp van jouw e-mail

“Super tijdelijk aanbod!!! Weekendspecial 'Wagyu', enkel gedurende volgende week beschikbaar op reservatie!”. Het creëren van een aantrekkelijke actie geeft over het algemeen een goede success rate. Het toevoegen van urgentie is nog eens een extra bonus om jouw e-mail extra aantrekkelijk te maken. En niet vergeten: met dergelijke e-mails bouw je weer verder aan segmentatie.

6. Geef jouw lezers een kijkje achter de schermen

Je wilt de ontvangers het gevoel geven dat zij iets krijgen wat niet-ingeschreven bezoekers mislopen. Dat kan op verschillende manieren:

  • Geef ze een blik in jouw leven, alsof ze mee kunnen kijken over jouw schouder.
  • Deel eens een recept van jouw supergeheime arrabiata-saus, exclusief voor abonnees.
  • Geef ze ‘inside information’ over grote ontwikkelingen die in de maak zijn.

7. Testen, proberen, en experimenteren

Het leuke aan e-mail software is dat alle resultaten en klik-percentages netjes per mail worden bijgehouden. Elke e-mailcampagne is anders, en het is dus belangrijk dat je ook goed kijkt naar wat werkt en niet werkt. Doorheen de campagne groeit jouw kennis van jouw abonnee mee, en met de juiste finetuning kan je jouw campagne blijven versterken.

Conclusie

Door de opkomst van sociale media wordt de wereld van e-mailmarketing door vele marketing agencies genegeerd. Een e-mailcampagne heeft over het algemeen thans bijna 150% meer kans op succes dan een online advertentiecampagne. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw e-mailcampagne? Volzet staat voor je klaar!

Naar blog-overzicht

Pijltje

Contacteer ons. We bijten!

Nou, niet letterlijk. We weten als geen ander dat de drempel om contact op te nemen altijd hoog ligt. Word je niet meegesleurd in een sales-gesprek waar je totaal niet op zit te wachten? Heb ik dit wel echt nodig? Heb ik hier het budget wel voor?

Dit zijn allemaal pertinente vragen die belangrijk zijn. We zijn er echter om jou te helpen om jouw levenswerk te laten groeien. Neem contact met ons op voor een stressvrij en vrijblijvend gesprek!

Contacteren

Chat hier met ons!